Dette er et forsøk på å hjelpe folk som ennå ikke har vært utsatt for Norwegians kundebehandling.
Heldigvis får vi svært god hjelp hos SAS Braathens når vi, nokså fortvilet, oppsøker dem i håp om å kunne gjennomføre reisen likevel. Dette er en travel fredag ettermiddag med mye trafikk, men på magisk vis klarer SAS Braathens å spa opp billetter til oss på en avgang bare noen minutter etter Norwegian-flighten vi egentlig skulle vært med. Samt returbilletter på eksakt samme tidspunkt som planlagt.
Dette koster nødvendigvis en del mer enn om vi i stedet hadde kjøpt billetter hos SAS Braathens den 7. juli, men det er jo blant de dyrekjøpte erfaringer man gjør. Dessuten er det vel rimelig at Norwegian erstatter disse billettene, når vi bare får kontakt med noen hos Norwegian som innser feilen de har gjort?
Norwegian er overhode ikke interesserte i å løse problemet. De nekter å ta noe ansvar for saken i det hele tatt, men henviser til at billettene visstnok skal være kansellert av et reisebyrå. Fra en e-post mottatt fra customer.relations@norwegian.no:
Viser til tidligere korrespondanse vedrørende kansellert reise med Norwegian. Det er bekreftet fra reisebyrået ....., som er en del av ..... gruppen, at bestillingen ble gjort hos dem samt at de kansellerte denne. Vi ber deg derfor om å ta kontakt med kundeservice@......no for videre behandling av din sak. Norwegian er den tredje part i denne saken og har ikke verken reservert reisen eller kansellert denne. Norwegian beklager at reisen ikke lot seg gjennomføre som planlagt, men vi kan ikke lastes for dette.De unnlater altså bevisst å kommentere følgende svakheter i argumentasjonen:
Vi kontakter selvsagt kredittkortselskapet umiddelbart, men siden det allerede har gått to måneder siden beløpet ble belastet og fakturaen selvsagt er betalt, er det dessverre ikke mye de kan gjøre uten at vi anmelder saken. Vi bestemmer oss for å gi Norwegian en sjanse til å rydde opp før vi går til et slikt skritt, og ganske snart dukker pengene opp på kontoen uten et pip til svar fra Norwegian. De ønsker tydeligvis ikke en straffesak ut av svindelen...
Men saken er ikke slutt med det. Vi har selvsagt også krav på å få erstattet de ekstra utleggene vi fikk pga Norwegians rot. Dersom vi i det minste hadde fått beskjed på forhånd om den påståtte kanselleringen, hadde vi hatt mulighet til å skaffe oss andre billetter til en overkommelig pris. Faktum er at SAS Braathens har like gode lavpristilbud når man er så tidlig ute med bestillingen, og det var bare tilfeldig uflaks som gjorde at vi endte opp med Norwegian. Disse tilbudene forhindret Norwegian oss effektivt fra å utnytte med sitt lureri.
Vi bragte derfor saken inn for Reklamasjonsnemnda for rutefly.
Norwegians respons på dette har så langt vært at vi fikk refundert billettene ved en "feil" og de ikke har vært involvert i transaksjonen i det hele tatt. De har altså ikke vist noen vilje til å samarbeide med klagenemda heller, så jeg har et veldig godt håp om positivt utfall for vår del. Vi har gitt nemda all informasjon vi har og oppfordret Norwegian til å gjøre det samme. De sitter f.eks. på logger fra bestillingssystemet sitt, men har ikke besvart oppfordringer om å vise frem disse eller annen dokumentasjon som kunne støtte deres sak.
Reklamasjonsnemnda behandlet saken 21. november 2005 og kom enstemmig til den naturlige konklusjonen at Norwegian plikter å erstatte de ekstra utgiftene de påførte oss. Informasjon om denne saken er ennå ikke lagt ut på nemndas websider, men her er en kopi av vedtaket
Norwegian er naturligvis ikke innstilt på å følge vedtaket uten at de blir tvunget til det. Jeg har derfor i dag sett meg nødt til å sende dem et inkassovarsel. Dette vil etter hvert bli fulgt opp med en betalingsoppfordring og en utleggsforretning om de fortsatt velger å la være å gjøre opp for seg. Tvangsfullbyrdelsesloven ble endret fra nyttår slik at det ikke lenger er nødvendig å bringe saken inn for forliksrådet før man pusser namsmannen på dem :-)
Det tar tid å måtte bruke tvangsmidler. Jeg kom aldri så langt som til å sende saken til rettslig inkasso. Man har jo andre ting å bruke tiden sin til enn å krangle.
Men en journalist i Aftenposten plukket opp historien, og begynte å stille spørsmål om saken til Norwegian. Norwegian innrømmet fremdeles ikke å ha noe ansvar i saken, men betalte likevel til slutt den erstatningen jeg hadde krav på. Selvsagt i et fåfengt håp om å unngå negativ publisitet.
I forbindelse med dette kommer Norwegian med en oppsiktsvekkende opplysning som potensielle kunder absolutt burde være oppmerksomme på før bestilling:
Som tidligere meddelt har Norwegian anket vedtaket fordi det ikke er framlagt dokumentasjon på bestillingen hos Norwegian. Vedkommende passasjer har kun framlagt dokumentasjon og referansenummer på bestillingen som er gjort via GoToGate, og som vedkommende senere kansellerte. Det foreligger ingen bestilling i Norwegians systemer og vedkommende har heller ikke kunne framlegge dokumentasjon og referansenummer på bestillingen som han hevder å ha gjort via Norwegians nettsider. Vi er uenig i vedtaket da det ikke foreligger dokumentasjon som kan bevise at en bestilling er gjort, men vi respekterer vedtaket Flyklagenemda har gjort og utbetaler iht. til vedtaket. Dvs. billettprisen for billetter kjøpt hos SAS minus det Norwegian-billettene ville ha kostet. Mvh NorwegianSammenlign gjerne dette kravet med dokumentene linket ovenfor, som alle er lagt frem for Norwegian. Hvor en bestilling er gjort, fremgår aldri av dokumenter Norwegian sender ut. De stiller altså krav til dokumentasjon som kunden ikke kan oppfylle. Tenk over det neste gang du vurderer å bestille noe fra Norwegian...
Hele cluet med saken er jo nettopp at denne informasjonen aldri ble gitt av Norwegian. Dersom vi hadde fått vite at de mottatte billettene var bestilt via GoToGate og/eller at de var kansellert, så hadde ikke problemet oppstått. Da hadde vi oppdaget feilen umiddelbart og fått rettet opp bestillingen lenge før avreise.
Påstanden om at vedtaket i reklamasjonsnemnda er anket, mistenker å være en blank løgn. Norwegian har aldri lagt frem noen dokumentasjon på dette. Dersom det hadde vært sant, regner jeg med at jeg både ville mottatt en kopi av anken direkte fra Norwegian, samt mottatt spørsmål om ytterligere dokumentasjon fra reklamasjonsnemnda. Det synes særdeles merkelig at informasjon om anken kun har fremkommet i denne eposten til Aftenpostens journalist.
Saken endte opp i både nettutgaven og papirutgaven av Aftenposten 4. januar 2007.
Det viktigste for vår del er likevel ikke pengene, rettferdighet eller noe annet slikt. Vi fikk gjennomført reisen vår som planlagt takket være SAS Braathens og er fornøyd med det
Jeg skriver dette først og fremst for å advare andre potensielle Norwegian-kunder. Det er nå en gang slik at den virkelige testen av kundeservice skjer i det noe går galt. De fleste opplever heldigvis ikke det i det hele tatt, og merker derfor kanskje ikke den store forskjellen mellom Norwegian og andre flyselskaper.
Men du bør vite at når ting går galt, kan du ikke regne med noen hjelp fra Norwegian.
Det spiller ingen rolle hvor fortvilet situasjon du befinner deg i, eller hvem sin feil det er. Jeg regner med de fleste med barn lett kan sette seg inn i hvordan det føles å stå på flyplassen ved starten av en lenge planlagt reise og få beskjed om at reisen ikke lar seg gjennomøre likevel. Ikke av forståelige grunner som værproblemer, tekniske problemer med flyet eller andre slike ting, men fordi bestillingssystemet har gjort en feil, og ingen er interessert i å rette denne feilen.
Dersom du ønsker å få den erstatningen du har krav på fra Norwegian, er det ingen vits i å prøve normale kanaler som direkte klage, klagenemd osv. Det er like greit å gå direkte til pressen. Norwegian respekterer ikke en kunde i entall, men de er avhengige av kunder i flertall. Dersom alle hadde kjent til selskapets fremgangsmåter ville de nok ikke hatt noen kunder i det hele tatt.
Send meg gjerne kommentarer og feedback, både hvis du har lignende eller positive opplevelser med Norwegian. Jeg ser ikke bort fra at enkeltpersoner kan bidra positivt i dette selskapet også, selv om Norwegians overordnede kundehåndteringsfilosofi er
"Vår feil - kundens problem"